kost, hälsa, hormoner, gluten, pms, klimakteriet

Jag har samlat en hel del länkar på sista tiden som handlar om kost. Hur vi kan bli friska bara genom att se på vad vi äter. Och även länkar om stress, PMS och klimakteriet, östrogenbalans, hormoner med mera.
Klicka på länkarna för att läsa inläggen i sin helhet!

"PMS kan vara lätt eller svår och du behöver inte ha en medicinsk diagnos för att veta att du lider av PMS. Om inte din PMS är väldigt allvarlig så kan du, hellre än att få starka preparat utskrivna, ändra din kost för att lindra eller helt avhjälpa en hel del av symptomen. Över tid kan du uppleva en total personlighetsförändring när du äter det som stabiliserar dina hormoner och bidrar till en biokemi i balans."
"Går man till en gynekolog för att komma till rätta med smärtor, ångest, humörsvängningar, cravings, sömnlöshet, yrsel o.s.v. skrivs antingen p-piller, starka receptbelagda värktabletter eller antidepressiva medel ut.  Man behandlar på så sätt symtomen och säger till kroppen att hålla tyst med det den försöker signalera… för så är det när det gäller kroppen – protesterar den med negativa känslor eller smärta så vill den garanterat kommunicera något. Kroppen och känslorna är vårt signalsystem och vår egen kropp har inga anledningar att ljuga eller förvilla oss. Den vill oss väl! Symtom har alltid en orsak och går att behandla. Eftersom att vi är en produkt av vår miljö och det vi äter kan vi förändra kroppens konstitution och biokemiska sammansättning genom det vi äter och på så sätt förbättra våra fysiska och mentala förutsättningar." Läs gärna vidare här:
https://nillaskitchen.com/2013/04/02/pms-kosten-listor-mat-tillskott-vitaminer-hormoner-recept/

"Gluten är ett växtprotein som finns i främst vete, men även i råg och korn. Ur näringssynpunkt är gluten lika med noll, vi vågar till och med påstå minus. Kroppen kan inte bryta ner gluten, eller använda det som energi, och det skapar därför också problem i våra tarmar. ”Du är vad du tar upp i blodbanan”
Våra fantastiska tarmar är porten in i blodomloppet. De har som uppgift att släppa igenom den mat som är tillräckligt nedbrutet så att cellerna kan tillgodogöra sig näringen. På insidan av tarmarna finns villi och mikrovilli, eller tarmludd som det också kallas. Dessa fingerliknande projektioner är till för att öka absorptionsytan i tarmen för näringsämnen. Man kan säga att tarmluddet är vår inkastare av näring till blodbanan och vidare till cellen." Läs vidare här: http://aromiamedvanner.se/2016/08/18/fakta-om-gluten/

"Stress, orkeslöshet och viktproblem är bara några av de symtom som kan vara tecken på att dina hormoner befinner sig i obalans. Här visar vi hur du steg för steg hittar harmonin igen." Läs här!
http://halsafitness.se/psykologi/hitta-din-hormonbalans/

"Binjurarna är små körtlar som sitter ovanpå njurarna. Dom har ingen aning om vad de ska göra om de inte får signalen ACTH från hjärnan (hypofysen). Skickar inte hypofysen ACTH till binjurarna så producerar binjurarna inte tillräckligt med kortisol. Efter långvarig stress har man ofta tömt sitt förråd på signalsubstansen serotonin." Med normala nivåer av serotonin känner man sig lugn och harmonisk. När serotoninnivån sjunkit under ditt tröskelvärde kan du ha svårt att somna eller vaknar på natten, uppleva oro, ångest och rusande tankar."
http://mialundin.se/binjureutmattning-beror-inte-pa-trotta-binjurar/

"I den industriella delen av världen är det väldigt vanligt med Östrogendominans, vilket orsakar mycket besvär både för män och kvinnor."
http://www.halsovagvisaren.se/12208403

"Under- och överfunktion i sköldkörtel – den nya tidens folksjukdom Låg sköldkörtel kan idag gälla så mycket som 1 miljon kvinnor, enligt vår konventionella sjukvård. Det är oerhört stora men inte så överraskande siffor eftersom vi lever i ett land, där selenbristerna är stora i markerna men där även kadmium finns överrepresenterat i vår miljö" "Sköldkörtelns påverkan på kroppen Sköldkörteln påverkar allt från din fertilitet, till tillväxt (tillväxthormoner), cellens ämnesomsättning, din matsmälting, muskel- och nervaktivitet."
Läs här: http://kostkoll.se/under-eller-overfunktion-i-skoldkorteln-las-mer-om-naringsbrist-i-samband-med-hyperthyreoser-och-hypothyreoser/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0