Citronvatten innan frukost.

citron
 
Börja dagen med citronvatten! Varmt citronvatten ca 15 minuter innan frukost.

Så här gör du: Riv lite zest från en ekologisk citron i en mugg. Pressa en halv citron i muggen. Fyll på med kallt vatten till halva muggen. Häll sedan i kokat vatten så att det blir lagom dricktemteratur.
När jag druckit upp nästan allt hällde jag lite salt i det sista, för att det är slemlösande. Och det är inte så gott att ha i salt i hela muggen.

Citronvatten stödjer matsmältningen. Och även fettförbränningen.
C-vitamin hjälper immunförsvaret och förbättrar upptaget av järn.
Citron innehåller kalium som är bra för nervsystemet och blodtrycket.
Citronsyran i citroner hjälper till att stödja kroppens enzymfunktion, vilket i sin tur stödjer leverns avgiftning. En ayurvedisk hälsosyn är att varmt citronvattnet hjälper till att föra bort toxiner i mag-tarmkanalen.

"Att ha ett bra pH-värde i kroppen är av stor betydelse för hälsan. Citroner är en av de mest alkaliska livsmedlen för kroppen då citronsyra blir starkt basiskt när den metaboliseras. Att dagligen dricka citronvatten kan därför bidra till att balansera syra/basbalansen i kroppen, och urinsyran i lederna, vilket är en av de främsta orsakerna till smärta och inflammation i leder."

"Varmt citronvatten kan bidra till att motverka infektioner i luftvägarna och lindra hosta. Citronsaft är även slemlösande och hjälper att balansera produktionen av slem i kroppen.
Citroner har högt innehåll av pektin som hjälper till att minska sötsuget.

En gammal huskur är att använda citronvatten för att lindra tandköttsinflammation och tandvärk. Det är dock viktigt att komma ihåg att inte borsta tänderna direkt efter att ha druckit citronvatten.
Vänta en halvtimme så du inte skadar emaljen."

Läs mera här:
http://passionforhalsa.se/fordelar-med-att-dricka-varmt-citronvatten och
https://www.naturligtsnygg.se/hannah/8-lardomar-fran-min-detox-med-josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0