Ki-Jympa

"En spännande och annorlunda jympa på medelnivå inspirerad av österländska träningsformer som qigong och kampsportstekniker. Från kraft och fokus till lugna meditativa rörelser"...
http://www.friskis.se/ki.html

"Ett medelpass inspirerat av österlandet, med en kombination av jympa, karate, boxning och meditativa, qi-gonginspirerade övningar.
Ki är japanska, betyder kraft, såväl inre som yttre, och uttalas [ki:].
Qi däremot är kinesiska, betyder också kraft men uttalas [tji:].
Ki-jympan har utvecklats av Alexander Bjerkland, jympaledare i Jönköping, F&S-ledarutbildare sedan tio år tillbaka samt legitimerad sjukgymnast och
Luisa Bicho-Steenie,
vilande jympaledare i F&S Järfälla och legitimerad sjuksköterska.
Ki-jympans ledord är kraft, fokus och energi. En jympa som är lättillgänglig och lustfylld med kampsportstekniker som tränar kontroll, fokusering och kroppskännedom. En form av fredligt och funktionellt självförsvar.
Ki-passet består av åtta block i följande ordning inledning/uppvärmning, smidighet 1, styrka, kondition, nedvarvning, smidighet 2 i form av qi-gong, avspänning och så avslutande stretch."
http://www.friskispressen.org/fp5-01/html/kiartilkel1.html

Jag sitter och läser i sommarnumret av Runner's World om Luisa Bicho-Steenie. En kvinna som är 48 år och har 6 barn (5 pojkar och 1 flicka) och 1 barnbarn. Hon var den första kvinnan i Sverige som tog svart bälte i karate. Hon har drivit en egen karateklubb, utvecklat jympaformen Ki-Jympa, driver kurser i självförsvar. Tränar löpträning gör hon också och har sprungit maraton med mera.
luisa
-Kiiiaiiiii!!
"En vanlig dödlig kan förstås undra hur hon lyckas få ihop allt. Sex barn, träning, jobb. -Jag är väldigt disciplinerad, säger Luisa. Det gäller att vara ordningsam, förberedd. Brukade laga det mesta av maten på helgerna, gick upp 5-6 på morgonen för att tvätta och plocka disk. Och när ungarna blev större fick de hjälpa till. Och när jag tränat, har Göran fått ta över.
-Men visst var det tufft, inte minst för matkontot, när alla barnen bodde hemma.
Grabbarna har alltid ätit mycket. Det gick åt 50 liter mjölk i veckan.
Fick alltid ha två matvagnar när man gick och handlade. Vi blev tvugna att ha ett extra kylskåp.
Några råd till träningssugna mammor?
-Det handlar mycket om disciplin och prioritering. Ta en timme, morgon eller kväll.
Ut och spring, eller jympa. Se till att maken är hemma med barnen.
-Det är viktigt för en själv att göra det, att inte helt gå upp i mammarollen. Det är så lätt att glömma bort sig själv. Och efter femton år sitter man där med bilringar och är missnöjd med sig själv.
Man vill men man orkar inte." (Runner's World)
Det är inte utan att man beundrar henne. En sådan förebild! Karate vore kanske egentligen något för mig. (Jag har en kompis som tränar karate två gånger i veckan) Löpning har jag provat på lite. Det var ett tag sedan. P och jag sprang ofta tillsammans innan barnen. Ki-Jympa låter som något som skulle kunna bli av! Något jag skulle kunna komma iväg och göra. Jag har ju siktet inställt på att komma iväg till F&S två gånger i veckan nu. Det skulle vara bra att kunna komma iväg och träna två gånger i veckan, i alla fall en gång. P brukar träna badminton en gång i veckan och sedan joggar han eller åker inlines. Men jogga och inlines är ju inte på några fasta tider och det känns skönt. Det känns inte så drygt och inrutat i veckan då. Man måste ju kunna flytta runt lite i schemat om det skulle behövas förstås.
Barnen kommer snart i den åldern att de ska iväg på aktiviteter också... Hittills har tösen gått på F&S familjelek, där man själv är med och skuttar. Fast i vår stämde det inte alls med tiderna. Vi får se vad det blir till hösten. (Ska nog försöka att ta drop-in istället för fasta tider då.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0