Data-gympa

Är ni med? Alla tillsammans nu!

1. Börja med att göra cirklar med axlarna. Höj upp axlarna och rulla dem bak, ner och fram. Gör så stora rörelser som möjligt. Det räcker med fem cirklar bakåt och fem framåt. Rörelsen sätter igång blodcirkulationen i musklerna runt skulderbladen. 


2. Knäpp händerna framför dig och rulla med handlederna. Gör "åttor" med händerna. Syftet är att du ska mjuka upp och "få igång" handleden. Arbeta i 15 - 20 sekunder.
 

3. Böj händerna uppåt och nedåt. Det här är ytterligare en övning för handlederna. böj upp händerna och pressa dem nedåt så mycket du kan. Arbeta med rörelsen i lungt tempo i 10 - 15 sekunder. 


4. Mjuka upp fingrarna genom att sträcka ut dem och knipa ihop dem. Håll händerna framför dig, spreta med fingrarna och knyt ihop. Den här rörelsen aktiverar musklerna i underarmarna och i fingrarna. Arbeta i 15 - 20 sekunder.
 
5. Stretcha bålen (sidan av kroppen). Sträck högra armen framför dig. Ta tag i handleden med vänsterarmen och sträck ut. Försök att sträcka armen så högt upp som möjligt. Håll still i 15 sekunder. Upprepa rörelsen med vänsterarmen. 
 
6. Stretcha nacken. Börja med att vrida huvudet lite åt vänster. Tippa huvudet framåt. Ta hjälp av handen. Övningen ska stretcha nacken och skuldrorna. Håll stilla i ungefär 15 sekunder. Tippa huvudet åt höger och upprepa rörelsen åt andra hållet. 
 
7. Stretcha underarmarna mot en bordsskiva. Sätt ner händerna med fingrarna pekande mot dig. Håll armarna raka. reglera spänningen i underarmarna genom att böja på knäna och lägga tyngden bakåt. Håll still och stretcha i ungefär 15 sekunder.
 
8. Stretcha fingrarna mot bordsskivan. Spreta med fingrarna och tryck ner dem mot bordsskivan. Tyng ner med kroppen och håll still i 15 sekunder. Det ska spänna på händernas insidor. Skaka händerna som avslappning. 
 
9. Stretcha bröstet. Ställ dig vi en dörrpost. Ta stöd med vänster hand och armbåge mot karmen och vrid kroppen utåt och bort från armen. Det ska nu spänna i bröstmuskeln. Upprepa övningen med högra armen och bröstet. 

http://www.aftonbladet.se/halsa/gym/gym.html
http://www.aftonbladet.se/halsa/gym/gym2.html
(klicka på länkarna för att se bilder till övningarna.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0