Vitamin C

Jag har samlat några länkar om C-vitamin:

C-vitamin
"Immunförsvaret behöver C-vitamin för att fungera som det ska. Det kan både förkorta en förkylning och lindra symtomen, samtidigt minskar det trötthet och utmattning. C-vitamin behövs även för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad." Läs vidare här: https://kurera.se/12-anledningar-att-ata-c-vitamin/

Människan är en av de få arter, i sällskap med apor, lemurer, marsvin och en fladdermusart, som inte själv kan syntetisera askorbinsyra. Vi saknar enzymet L-gulanolaktonoxidas som krävs för konvertering. De flesta djur tillverkar dagligen C-vitamin från glukos i njurar eller lever."
https://kurera.se/vitamin-c-askorbinsyra/

"Vitamin C bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och till immunsystemets normala funktion. Vitamin C ökar järnupptaget och bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för benstommens, broskets, tändernas och blodkärlens normala funktion. Vitamin C och magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning, till nervsystemets normala funktion och till normal psykologisk funktion."
https://www.holistic.se/sv/product/c-vitamin-syraneutral

"C-vitamin är värmekänsligt, och förstörs vid långvariga varmhållning eller upprepad uppvärmning. Så att äta en del råkost varje dag är en bra idé. Vitkål är ett exempel på en bra C-vitaminkälla i Norden, och den innehåller 36 mg C-vitamin per 100 g vilket är tre gånger så mycket som potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 mg per 100 gram, vilket är 25 gånger mer än morot (som däremot har högt Innehåll av främjande A-vitamin och betakaroten).

Rikligt med C-vitamin finns i nypon, färsk chilipeppar, torkad papaya, persilja, pepparrot, svart vinbär, havtorn, citronskal och grönkål.

Att dricka apelsinjuice tillför inget, såvida det inte är färskpressad från solmogna apelsiner då vitaminerna bildas i slutfasen av fruktens mognad. Men den mesta frukt skördas ju omoget nuförtiden och fraktas över halva jorden… En kvart efter pressning är vitaminerna borta ur juice, så det är bara ett dyrt sockervatten."
Läs vidare här: https://ehdin.com/c-vitamin-ar-livsviktigt/

Tillagning
"C-vitaminet förstörs om man kokar färska grönsaker, frukt och bär länge och i mycket vatten. Här är rått bäst. Är man däremot intresserad av fettlösliga karotenoider, förstadier till vitamin A, som till exempel betakaroten i morot, gröna blad, paprika och lykopen i tomat, krävs upphettning och en aning fett för att vi ska ta upp dem. Dessutom blir smaken så mycket bättre.
Även rotfrukter vinner på tillagning. Cellväggarna måste brytas ner så att vi kan ta upp näringen effektivt."

"På vintern innehåller ofta djupfrysta grönsaker mer vitaminer och andra antioxidanter än färska grönsaker som skördats för länge sedan och färdats långt med allt vad det innebär i form av ompackningar och bruten lagringskedja.
– Inte ens på sommaren kan man få tag på så nyskördade gröna ärter att de kan mäta sig i smak och näring med svenska djupfrysta gröna ärter, påpekar Ingegerd Sjöholm.
Industrin upphettar grönsakerna snabbt, ofta i ånga, så att de nedbrytande enzymerna dödas. Sedan fryser de in direkt så att så lite som möjligt av näringen förstörs."
Läs vidare här: https://www.radron.se/artiklar/laga-ratt---maxa-naringen/

Bioflavonoider
"C-vitamin och bioflavonoider (vitamin P) förkommer alltid tillsammans i naturen. När man tar ett tillskott rekommenderas att inta dessa tillsammans. De kompletterar varandra eftersom bioflavonoiderna hjälper kroppen att bättre ta upp C-vitamin. Förutom den vanliga askorbinsyraformen av C-vitamin som har ett mycket lågt pH och kan irritera magen hos vissa personer, finns det olika former av neutrala eller askorbat former. Dessa har ett neutralt pH-värde (pH 7.0)och är därmed lättare att inta utan obehag."

Ester
"Beträffande C-vitaminets allmänna egenskaper hänvisas till föregående sidor. Termen esterifiering betecknar den process med vilken en syra omvandlas till en ester. Självesterifiering innebär en koppling av flera monomerer till en större och tyngre molekyl.
Liksom vitamin B-komplexet är C-vitamin vattenlösligt och utsöndras därigenom lätt ur kroppen. Det har visat sig att omkring 73 procent av den askorbinsyra som intas utsöndras ur kroppen inom mindre än 24 timmar. Med en esterform utsöndras dock en mycket mindre del under samma tidsperiod.
C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt (har ett neutralt pH-värde), varför det är mycket skonsammare för känsliga magar. Kalciumbindningen gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium genom att hålla det i lösning. C-vitamin deltar i kroppens syntes av kollagen och främjar därigenom kalciumets skelettuppbyggande roll."
https://kurera.se/vitamin-c-askorbinsyra/

Liposomer
"fosfolipider som hjälper till att skydda C-vitaminet och transportera in det i kroppen. Liposomer bildas i kroppen för att skydda C-vitamin molekylerna och ge dem högre upptagningsförmåga. De hjälper också till att skydda från problem med magen som ren askorbinsyra annars kan ge.
https://battrehalsa.se/sv/artiklar/dr-mercola-c-vitamin-180-kapslar.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0