Soltider / D-vitamin / sola

Sola ca 20-30 minuter om dagen går bra utan solkräm. Öka tiden succesivt. Exponera mycket hud, alltså sola i bikini/badbyxor. (Jag ligger i solen ca 10 minuter på rygg och 10 på mage och med ansiktet under parasollen).
Resten av dagen kan man vara i skuggan eller ha kläder på sig. Eller använda solkräm om man behöver vara utomhus längre stunder.
Solen ska helst stå högre på himlen än 45° för att D-vitamin ska kunna bildas. Och när är det då? Här har jag hittat en perfekt sida med soltider! Där kan du ställa in plats, dag och klockslag.
https://www.prognosen.nu/soltider.html

T ex vid midsommar står solen över 45° i hela fem timmar mitt på dagen, där jag bor. Det är olika var man bor.
Solen står som högst 13.00 (det borde vara klockan 12.00 men eftersom vi fortfarande inte har slopat det där med sommartid så blir det så)
Idag den 14 juli ska jag sola någon gång mellan ca 10.40 till 15.40.
Men den 21 augusti har jag bara plötsligt bara en halvtimme på mig runt 13.00.
Från 21 april till 21 augusti ungefär, där jag bor, kommer solen upp över 45° och resten av året står den lägre än så.
 
"D-vitamin kan lagras i kroppen i c:a 3 månader. Detta medför att du runt december behöver börja fylla på D-vitamin igen. Då börjar lagret minska för att vara i stort sett slut på våren då eventuell vår-depression slår till.".....

Läs mera här:
http://www.movnatsverige.se/sol.html
och https://foodpharmacy.se/2019/04/har-du-koll-pa-d-vitamintiden/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0